Rabu, 25 Mei 2016

Sosial Media Berbahaya ?




1. Ketagihan Facebook 

Ini banyak kali kita dengan di mana rumahtangga berantakan dikarenakan si isteri atau suami sangat ketagih dengan facebook. Umumnya berlangsung pada isteri atau surirumah. Mereka sangat asik dengan Facebook hingga meremehkan kepentingan suami serta anak anak. Ia begitu bahaya untuk jalinan kekeluargaan. Sebagai surirumah yang memiliki akses internet, berpada pada memakai Facebook. Janganlah mendedahkan rahsia rumah tangga di FB agan.

2. Lubuk Penipuan/Scammer 

Penipu atau scammer mula mengalihkan modus operandi mereka pada sosial media seperti Facebook untuk mencari mangsa mereka. Mereka bakal cuba mengetahui agan serta bakal cuba menipu dengan cara perlahan-lahan tempat. Ia berawal dengan mengambil perhatian serta keyakinan mangsa mereka sebelumnya menipu.

3. Eksplotasi serta Kecurian Data 

Menerusi Facebook, pemakainya bisa bangunkan perisian mereka untuk Facebook. Sesetengah dari pada developer ini memakai kod sumber yang bisa dieksploitasi oleh pembangun perisian ini untuk mengambil data utama dari pada akaun Facebook mangsa. Data utama seperti alamat emel serta password bisa dicuri menerusi malware yang diselitkan menerusi aplikasi FB.

4. Kebocoran Maklumat Peribadi 

Janganlah sesekali memasukkan maklumat peribadi yang utama seperti nombor kad inginalan serta maklumat utama dalam profile Facebook. Agan bisa masukan maklumat azas sahaja. Ia yaitu untuk menghindarkan maklumat agan dipakai untuk maksud tak baik. Jadi maklumat ini dapat bisa dipakai oleh musuh Islam untuk mengerti orang Islam.. Facebook yaitu punya orang Yahudi. Mereka tentu ada agenda yang tersebunyi. Gosip ini dapat berlaku pada Google kerana data yang diperolehi oleh Google dipakai oleh Amerika Syarikat untuk analisa di atas nama “membanteras keganasan”.

5. Mengurangkan Prestasi Kerja 

Untuk mereka yang sangat asik berfacebook bisa mengakibatkan prestasi kerja seorang alami penurunan. Semakin banyak saat diluangkan dengan Facebook mengakibatkan kerja lain tertangguh. Ini bakal mengakibatkan prestasi kerja bakal alami penurunan.

6. Fitnah Dikarenakan Dengan Mudah 

Fitnah bisa disebarkan dengan cukup gampang. Dengan manfaat viral yang ada pada Facebook, ia mengakibatkan sebarang fitnah bisa dikarenakan serta menyebar dengan cukup layak.

7. Pasangan Curang 

Saat ini narasi mengenai suami/isteri curang dikarenakan makin jadi jadi. Masakan tak dengan Facebook, kita bisa mencari kembali rakan rakan lama serta kekasih lama. Lama ke lamaan, cinta kembali berputik serta selesai dengan kecurangan. Syaitan sentiasa mencari saat yang sesuai sama untuk mencucuk jarumnya maksiatnya. Jadi makin banyak kes penceraian dikarenakan oleh Facebook ini.

8. Perangsang Permasalahan Sosial Remaja 

Facebook juga bisa mendedahkan remaja pada tanda-tanda sosial yang serius. Berawal dengan cinta siber, lalu ia beralih pada dunia luar. Jadi terjadi sex di luar perkahwinan serta rogol. Ibu bapa butuh mengambil serius mengenai perkara ini. Mereka butuh memonitor anak anak mereka di internet. Janganlah menganggap anak anak cuma bermain internet namun tidak paham menahu tentang apakah yang mereka kerjakan.

9. Buli Siber 

Arti buli siber atau cyber bully ini masihlah kurang dikenali di Malaysia. Mereka yang sukai memberi gambar mereka sesuka hati di facebook bisa jadi mangsa buli siber ini. Jadi ada yang memberi gambar bogel mereka pada kenalan Facebook. Mereka lalu mengugut untuk mendedahkan gambar itu bila tak lakukan apa yang mereka mahu. Mereka selalu membuli mangsa setelah habisnya.

10. Kecurian Identiti 

Dengan facebook, kecurian identiti begitu merbahayakan. Ini yaitu kerana hacker bisa menyamar sebagai agan serta lakukan jenayah. Sebelumnya ini ada dikalangan artis serta kelompok umum digodam akaun Facebook mereka. Hacker ini lalu menghantar mesej pada rakan rakan agan serta memohon wang yang kononnya agan dalam kesulitan. Ini pernah pada seseorang usahawan internet yang juga penulis buku satu tahun lebih terlepas.

Berikut pada bahaya facebook yang butuh agan ambillah perhatian. Mungkin saja agan tak menyedarinya bakal bahaya yang menunggu ini. Diharap agan sentiasa berwaspada supaya tak jadi mangsa penipuan serta mangsa bahaya facebook ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar